štvrtok 8. augusta 2013

Rudolf Diesel

Rudol Christian Karl Diesel
Narodený: 18 Marec 1858 v Paríži (Francúzsko)
Zomrel: 29 September 1913 v Anglicku (vo veku 55 rokov)

Život a vzdelanie

Bol nemecký vynálezca a mechanický technik, slávny kvôli vynálezu Dieslového motoru.
V roku 1855 v Paríži sa stal výrobcom kožených vecí.
Rudolf strávil svoje detstvo vo Francúzsku, ale pre vypuknutie vojny medzi Francúzmi a Prusmi v roku 1870 sa jeho rodina presťahovala.
Usadili sa v Londýne.Ešte pred tým, než vojna skončila,poslala štrnásťročného Rudolfa do Augsburgu k jeho tete a strýkovi, aby sa naučil plynule po nemecky a aby navštevoval školu, kde jeho teta učila matematiku.
Vo veku 14 rokov,Rudolf napísal list rodičom,v ktorom sa písalo,že sa chce stať technikom.Po dokončení základnej školy v roku 1873 nastúpil na Priemyselnú školu v Augsburgu.O 2 roky neskôr získal štipendium,prijal ho proti vôli svojich rodičov,ktorí by ho už radšej videli pracovať.

Kariéra

 Veľa pracovných skúseností získal najmä v Winterthurte v Švajčiarsku.
Roku 1880 Diesel absolvoval s najvyšším vyznamenaním, vrátil sa spať do Paríža, kde pomohol svojmu učiteľovi v Mníchove s návrhom a konštrukciou moderného chladiacého zariadenia.
O rok neskôr sa vo výrobe tohto zariadenia stal vedúcim Diesel.
Roku 1883 sa Diesel oženil za Martu Flaschovú a pokračoval v práci pre Linda (učiteľa), získaval mnoho patentov v Nemecku aj Paríži.
V roku 1890 sa Diesel a jeho rodina presťahovali do Berlína.
Rudolf Jr.,Heddy a Eugen prevzali správu firemného výskumu Linda (učiteľa).
Diesel sa zaoberal tepelnou účinnosťou a spotrebou paliva, a práve to ho viedlo k navrhnutiu párného stroja (motora) používajúci amoniakové výpary.
Počas testu motor vybuchol a takmer Diesla pripravil o život.
Strávil niekoľko mesiacov v nemocnici kvôli problémami so zdravým a s videním.
Ani to ho neodradilo pokračovať vo výskume motorov aj naďalej.
Začal navrhovať motor fungujúci na princípe Carnotovom cykle.
V roku 1893, po tom čo Karlovi Benzovi bol udelený patent za vynájdenie automobilu,Diesel zverejnil spis pomenovaný ako "Theorie und Konstruktion eines rationellen Wärmemotors zum Ersatz der Dampfmaschine und der heute bekannten Verbrennungsmotoren"  v preklade: "Teória a konštrukcia zážihového motora pre nahradenie dnes známeho párneho a spaľovacieho motora".
A týmto formoval základy pre jeho prácu a vynálezy "Dieslového" motora.
Diesel pochopil termodynamiku a teoretické a praktické zábrany spotreby paliva.
Vedel, že v párnom motore sa vytratí 90% dostupnej energie bez akéhokoľvek úžitku.
Jeho snaha naďalej pracovať v návrhu motorov poháňala myšlienka s vytvorením lepšieho a efektívnejšieho motora s vyššou účinnosťou.Po experimentovaní s Carnotovým cyklom vyvinul vlastný princíp.
V jeho motore bolo palivo vstrekované až na konci stlačenia a palivo bolo vznietené pri vysokej teplote následkom vysokého tlaku pri stláčaní vzduchu.Od roku 1893 až 1897, Heinrich von Buz, riaditeľ MAN AG v Augsburgu dal Rudolfovi Dieslovi príležitosť testovať a vyvíjať jeho myšlienky.Diesel získal mnoho patentov za jeho konštrukcie v Nemecku, ale aj iných krajinách ,napríklad U.S.A